keskiviikko 14. tammikuuta 2015

"-Onko raskasta olla noin laiha?"


Kyseisen kommentin kuulin eräältä itseäni huomattavasti vanhemmalta mieheltä keskellä päivää kun olin menossa kauppaan. En meinaa vähän häkeltynyt. Toinen ihan tosissaan pysähtyi ja mittaili katseellaan mua. Sain sönkötettyä jotain tyylin ei..

Olen törmännyt samankaltaisiin ihmisiin useamminkin, mutta he yleensä supattavat keskenään (ihan kuin en kuulisi).

Se että olen laiha johtuu ihan vain siitä että olen leikkausvirhepotilas ja että minulta on poistettu ruuansulatuselimistöstä osia. Tokihan olen aina ollut hoikka ja pieniluinen joka varmaan korostuu nyt entisestään koska en saa syötyä niinkuin normaalit ihmiset.



Se miksi halusin kirjoittaa aiheesta on ihmisten ennakkoluulot ja kritisointi pelkän ulkonäön perusteella.




Koska olen "laiha" (itse pidän paremminkin hoikka sanasta) olen saanut kuulla siitä että:

-Hyvähän sun on olla ku oot noin laiha..
-Eihän sulla voi olla ulkonäköpaineita..
-Helppohan sun on ostaa vaatteita..
-Ei sulla voi olla ongelmia..
 
Mutta kaikista parasta on kun olen ollut kaverin muksujen kaa kaupungissa. Minua arvostelevat toisten lasten äidit. Ne katseet.. Ihan kuin en voisi olla hyvä äiti koska olen laiha. He luulevat tietenkin että lapset ovat minun ja että en tietenkään välitä lapsista koska olen niiiiiin ulkonäkökeskeinen ihminen. Rääkkään itseäni salilla enkä syö. Vietän aikaa peilin edessä niin että lapset jäävät sivuun. Tuskin annan lapsille edes ruokaa koska en itekkään syö.

Uskomatonta että ne hieman pyöreämmät ovat kaikista pahimpia. Pitääkö ihmisen näyttää siltä että "Minä olen hyvä äiti ja ihminen koska en panosta itseeni ja että raskauskilot on fine koska lapset ovat etusijalla". 

Minulla ei ole lapsia mutta ystävilläni on. Ja kuullemma laittautuminen ja pienet lapset ovat tyyliin kirosana joissakin mammapiireissä.



Se että lapsille opetetaan jo pienestä ettei lihavia saa kiusata eikä haukkua on varmasti iskostunut jokaisen sukupolven mieliin. Mutta entäs sitten me KUKKAKEPIT, PULKANNARUT, LAIHAT, MAJAKAT, RIISITAUTISET, ANOREKTIKOT? Ei, me ollaan vapaata riistaa. Ja aikuiset ovat tässä suhteessa pahimpia.




Itse olen jo sinut ulkonäköni kanssa ja jätän kommentit ja katseet ärsyyntymisen ulkopuolelle.

Mutta tämä paino asia (oli sitä paljon tai vähän) on kaikille tuttu ja erittäin henkilökohtainen asia. Suvaitsevuutta!! Kyllä me kaikki tänne pallolle mahdutaan!!


 Ihanaa torstaita kaikille!!


XOXO Babs

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti